Hva f… er Hey! You! See! So!?

skriv bedre

Slik kan den amerikanske reporter-sjargongen hjelpe deg med å skrive mer leservennlige og fengende tekster.

La meg starte med en historie. For over 2500 år siden løp grekeren Feidippides ut på en tur som den dag i dag er kjent for de fleste. En tur på 42 kilometer og 195 meter fra Maraton til Aten. Ringer det noen bjeller? Da han andpusten og utmattet snublet inn på torget i byen, skrek han ut: «Vi har seiret!». Nå undrer du deg sikkert over hvorfor jeg starter med akkurat denne historien. Jo, fordi den understreker et sentralt poeng: Feidippides sa det viktigste først, og godt var det, for noen sekunder senere falt han om på bakken og døde.

Dette kan relateres opp mot den omvendte pyramide – som er en journalistisk modell for å strukturere innhold. Start med det mest vesentlige først. I dag lever vi i et informasjonssamfunn hvor vi blir bombardert med budskap fra øst, vest, nord og sør. Det hagler informasjon fra du står opp om morgenen til du slukker lyset på kvelden. Mennesker får i dag så mye informasjon at det er lett å hoppe av hvis de må tråkle seg igjennom lange og kompliserte forklaringer før de kommer til poenget.

Har du et budskap på hjertet som du ønsker å formidle, handler det derfor om å komme til poenget tidlig og skape oppmerksomhet. Det er i denne sammenhengen den amerikanske reporter-sjargongen HEY! YOU! SEE! SO! kommer inn med full tyngde. Men hva dreier dette seg om?

HEY!

HEY! er rett og slett en interessevekker. Se meg! Det er et språklig spark som skaper nysgjerrighet og sikrer at leseren faktisk ønsker å lese artikkelen – eller høre resten av foredraget ditt. Det handler om å få blikkfang, men også om å overraske. Hvis innledningen ikke fenger, vet vi at mottakerens oppmerksomhet raskt flytter seg. Spenstige titler, bilder og fengslende ingresser er relevante elementer i denne sammenhengen. Bli inspirert av gode foredragsholdere og se hvordan de trollbinder publikum.

Du må motivere og fange leserens interesse fra første sekund ved å fortelle noe overraskende i innledningen. Det kan være alt fra en historie til et paradoks. Se på HEY! som et tabloid grep. Løssalgsaviser som VG og Dagbladet har i alle år kjempet om å ha de beste forsidene – eller de råeste «salgsplakatene». Situasjonen i sosiale medier er tilsvarende. Budskapet må få mottakeren til å stoppe opp i nyhetsfeeden. Klarer du å få publikums tomler til å hvile – har du gjort noe riktig.

YOU!

Dette punktet dreier seg om at teksten må gi leseren en form for identifikasjon. Henvend deg gjerne i du-form. I løpet av få sekunder skal du adressere hvorfor denne artikkelen angår nettopp meg. Hva er det med dette innholdet som er relevant? Nok en gang understreker det viktigheten av å kjenne sin målgruppe. Hvilke interesser har de? Problemer? Behov? Hvordan kan denne teksten gi verdi? Det er på mange måter dette som er essensen i innholdsmarkedsføring (content marketing). Dersom man ikke tenker på leseren og hva de er opptatt av, risikerer en å produsere tekster og innhold som ingen bryr seg om.

SEE!

Teksten må fremstille og belyse sakens kjerne. Ved hjelp av fakta, sitater og eksempler skal artikkelen dokumentere, konkretisere, utdype, eksemplifisere, illustrere og få brikkene til å falle på plass for leseren.

SO!

Ved å belyse sammenhenger, forklare og vise konsekvenser, forhindrer SO! at saken blir overfladisk. Dette er med på å sette historien i perspektiv. Slike elementer befinner seg i artikkelens avsluttende del.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s