Hvorfor investere i content marketing?

content marketing

Økt synlighet, troverdighet og tillit. Effektene av content marketing er mange.

Den siste tiden har det haglet med meninger og uttalelser fra både akademikere og praktikere om hva innholdsmarkedsføring er. Disiplinen er på ingen måte ny, men den har derimot fått en oppblomstring som et resultat av den digitale utviklingen. Content Marketing Institute definerer området følgende:

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

Som definisjonen poengterer – er innholdsmarkedsføring en strategisk tilnærming som tar sikte på å skape relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke, beholde og engasjere både eksisterende og potensielle kunder. Eksempler på dette er blogginnlegg, artikler, podcaster, webinarer, e-bøker, how to-vidoer, FAQ, guider og annet multimedialt innhold. Men hvorfor burde man investere i denne markedsføringsmetoden? Og hvordan gagner dette din virksomhet?

Skaper troverdighet

Jeg går rett på sak og utfordrer deg til å tenke litt. Hvordan tar du dine kjøpsbeslutninger? Hva gjør du i forkant? Og hvilke faktorer påvirker deg til å kjøpe akkurat den utvalgte varen eller tjenesten? Fyll opp kaffekoppen og fundér noen minutter over disse spørsmålene. Svarene er innlysene.

Mennesker tar i dag kjøpsbeslutninger på bakgrunn av egen research. Vi googler som aldri før og lar oss påvirke av varesnakk og anbefalinger i sosiale medier. Meninger og ytringer på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og blogger. Det er i denne sammenhengen innholdsmarkedsføring kommer inn med full tyngde. Tradisjonell push-reklame gir oppmerksomhet og synlighet, men kan for mange oppfattes som mediestøy. Virksomheter må derfor i større grad satse på å skape  innhold på egne flater som gir kundene verdi. Innhold som underholder og engasjerer. Innhold som bygger troverdighet og etablerer relasjoner.

Si at du har et problem eller er på jakt etter informasjon om en bestemt ting. Du gjør et raskt søk på Google og finner en relevant og interessant artikkel på nettsiden til en bedrift. Innholdet engasjerer og lærer deg noe nytt. Kanskje det til og med er så bra at du har lyst til å dele det på Facebook-profilen din. To uker senere ønsker du mer informasjon, og bestemmer deg derfor å besøk denne nettsiden igjen. Du begynner å danne deg et verdifullt forhold til merkevaren. En sterk relasjon skapes og du oppfatter innholdet som troverdig og nyttig. I neste ledd bidrar dette til at du konverterer fra å være en interessent til en betalende kunde.

Stort potensial

Innholdsmarkedsføring har et enormt potensial, men utfordringen er å kjenne til målgruppene. Hvem er de? Hvilke interesser har de? Hva snakker de om? På hvilke plattformer befinner de seg? Hvilke problemer står de overfor? Hva slags behov har de? En god innholdsstrategi må ta fatt på disse spørsmålene. Kampen om oppmerksomhet er hard, men de dyktigste virksomhetene klarer å skape innhold som skiller seg ut i den overfylte informasjonsmassen. Det handler om å bruke godt innhold til å informere, undervise, inspirere og engasjere. Skape relasjoner, troverdighet og tillit. Disse faktorene er med på å tiltrekke, beholde og engasjere både eksisterende og potensielle kunder. Og er det ikke nettopp dette enhver markedsfører ønsker?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: