Slik skriver du bedre på nett

skriv bedre på nett

Tre tips som får dine tekster til å fungere bedre på digitale flater.

Å presentere skriveråd er en skummel affære. Det er lett å skyte seg selv i foten og tråkke i salaten. Fallhøyden er stor. Plutselig blir å til og, kanskje dukker det opp en ord delings feil (sic!). I et øyeblikk kan til og med en bjørnetjeneste få positiv betydning. Slurv i språkspalter er nesten like ironisk som bildet av smørblide Raymond Johansen ved siden av reklameteksten «Oslo´s skolebarn skal få flere lærere». Denne artikkelen skal ikke handle om skrivefeil og knusktørr grammatikk, men derimot belyse tre enkle råd som gjør nettekster mer brukervennlige.

Hvem er din leser?

Et grunnleggende fundament i all kommunikasjon – uavhengig av flate – er å vite hvem du ønsker å nå. Å skape såkalte personas er en kjent metode i denne sammenhengen. Still deg på forhånd spørsmål som kartlegger mottakernes alder, interesser, bosted, språk og kulturelle bakgrunn. Dette er med på å personliggjøre målgruppen, og gjør det enklere å tilpasse et godt og effektivt språk.

Da jeg debuterte med min første nyhetsartikkel i lokalavisen for noen år tilbake, fikk jeg et klokt råd fra en av de rutinerte journalistene i redaksjonen: «Ordlegg deg slik at både en 12-åring og en 100-åring forstår. Det er menneskene i dette aldersspennet vi ønsker å nå». Sett deg inn i mottakerens sted før, underveis og etter skriveprosessen. Vri perspektivet og vurder innholdet utenifra. Tekstene dine vil også bli mye bedre hvis du planlegger på forhånd: Hva ønsker du å formidle? Hva er budskapet? Hvem er din leser? Og hva ønsker du å oppnå?

Den omvendte pyramide

Nettet er i dag overfylt med informasjon. Valgmulighetene er mange og kampen om oppmerksomhet er knallhard. Innhold kan være både relevant og interessant, men likevel ha problemer med bryte igjennom til større masser. Hvorfor? En vanlig årsak er mangel på struktur. Det er selvsagt variasjon fra sjanger til sjanger, men i de fleste tekster er det avgjørende å komme til poenget tidlig. Den omvendte pyramide er en nyttig metode for å stable informasjonsbitene i korrekt rekkefølge og dermed gi innholdet større gjennomslagskraft på digitale flater.

Å fange leserens oppmerksomhet raskt og holde på den er en av de store utfordringene på nettet. Et godt anslag er helt avgjørende. Start derfor med en tittel som vekker nysgjerrighet. Vær gjerne spissformulert og kreativ – så sant budskapet har rot i virkeligheten. Følg deretter opp med en kort ingress (15-25 ord) som utfyller tittelen og fremhever tekstens hovedpoeng. I kombinasjon med et informativt og godt bilde kan disse elementene friste flere til å klikke seg inn.

Bruk punkter og triggerord

I en studie viste det seg at 79 prosent av brukerne på nett kikker fort igjennom en side, før de tar avgjørelsen for hva som er mest interessant. Punkter og halvfete triggerord er et godt verktøy for gi leseren en enkel og rask oversikt over hva teksten handler om. Både bilde, hovedtittel, mellomtitler, halvfete triggerord og punktmarkeringer er med på å fremheve relevante momenter i materialet. Hukommelseforskeren George Miller belyser at cirka syv elementer kan være med på å forbedre mulighetene til å huske noe. Disse faktorene bidrar til at leseren lettere griper fatt i budskapet etter å ha skumlest teksten.

Ønsker du flere tips for hvordan du kan skrive bedre på nett? Les Christine Calverts bok «Skriv for nettet – kort og godt».

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: