6 steg til Epic Content Marketing

content marketing

Beveg dine kunder i riktig retning med disse tipsene.

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring – for å slå et slag for det norske språket – er i vinden som aldri før. For virksomheter handler det om å utvikle innhold på egne plattformer. Men er det slik at vi bare skal kaste salgsrelatert innhold og tradisjonell markedsføring på bålet? Nei, på ingen måte, men disse budskapstypene har derimot størst effekt i en bestemt del av kjøpsreisen. Innholdsmarkedsføring tar sikte på å skape engasjerende historier som beveger både eksisterende og potensielle kunder lengre ned i salgstrakten. Etablere tillit og troverdighet.

Men hvordan lager du innhold som fenger og engasjerer? Det er umulig å gi et bastant svar på dette spørsmålet, men det finnes en del elementer som du burde ha i tankene før du kaster deg rundt og lager en content-strategi. Grunnleggeren av Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, trekker i boken «Epic Content Marketing» frem seks vesentlige prinsipper.

Fyll et behov

God innholdsmarkedsføring dreier seg om å skape verdi. Det du lager må alltid ha forankring i dine eksisterende eller potensielle kunders behov. Klarer du å skape innhold som er relevant og interessant for dem – og som går utover det produktet og tjenesten din kan tilby – ja, da har du skutt gullfuglen.

Vær konsistent

Hva kjennetegner solide publikasjoner som Aftenposten, The Times, Bild-Zeitung, The New York Times og Le Monde? Jo, de leverer stort sett alltid i tide. Om du abonnerer på et månedlig magasin eller daglig nyhetsbrev, forventer du at innholdet leveres som avtalt. De beste holder alltid det de lover. Forplikter du deg til content marketing – forplikter du deg samtidig til å oppfylle kundenes forventinger.

Være menneskelig

Fordelen med ikke å representere en journalistisk nyhetsaktør, er at du har muligheten til å finne din egen stemme. Tone of voice. Måten du snakker på er nesten vel så viktig som selve innholdet. Ønsker din virksomhet å være formell og seriøs, eller jovial og humørfylt? Distansert eller personlig? I sosiale medier er det spesielt betydningsfullt å finne en menneskelig og nær kommunikasjonstone.

Ha et synspunkt

Innholdsmarkedsføring trenger på ingen måte å ha et objektiv perspektiv – som mange andre nyhetspublikasjoner er forpliktet til. Innholdsmarkedsføring forholder seg ikke til de samme retningslinjene som journalister. Ikke vær redd for å ta parti i saker som omhandler deg og din virksomhet – hvis det kan posisjonere dere som eksperter.

Unngå salgsappeller

Gloria Steinem i Content Marketing Institute forteller i boken «Epic Content Marketing» at når de lager innhold som omhandler dem – høster de bare 25 prosent av den normale mengden sidevisninger og sosiale delinger. Selvsagt kan man snakke om seg selv og sin bedrift, men dersom det ikke har noe verdi for kundene, har det ingen hensikt. Involver og engasjer dem. Del kunnskap, tips og råd. Målet må være å lære bort ting og inspirere.

Vær best

Selv om du ikke er i stand til å nå dette helt i starten, er uansett målsettingen å skape det beste innholdet. Din virksomhet skal være ledende og levere det beste innenfor en nisje. Forventer du at dine kunder skal bruke masse tid på innholdet du lager – må du også gi dem verdi.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: