Slik skriver du bedre titler på nett

Overskriftstipsene som gir dine nettekster større gjennomslagskraft.

wordpress-923188_960_720 (1)

Enhver tekst har behov for en tittel. Det er omtrent like essensielt som luft er for lungene. I et harmonisk samspill med ingressen og hovedbildet skal tittelen være et blikkfang som fanger lesernes oppmerksomhet. Den skal trigge nysgjerrigheten og illustrere fordelene ved å lese resten av artikkelen.

I dag er kampen om synlighet hardere enn noen gang. Å trenge igjennom den enorme informasjonsstrømmen på nett og i sosiale medier kan oppleves som en uløst gåte for de fleste. En slagkraftig tittel kan i slike sammenhenger være nøkkelen. Men hva er det som preger en god overskrift på nett? Og hvilke virkemidler kan man ta i bruk? Her er fire av mine beste tips:

1) Velg riktige ord

Still deg spørsmålet: Hva handler artikkelen om? Hvilke ord er vesentlige å ha med i overskriften for å tegne et bilde av hovedpoenget i teksten? For eksempel er det i denne artikkelen helt avgjørende at jeg nevner ordet «tittel» – nettopp fordi det er det jeg skriver om.

Å vite hvordan andre mennesker søker på et nettsted eller i en søkemotor, er også et særdeles viktig poeng å ha i bakhodet. Et ord kan ha opptil flere synonymer. Bruk verktøyet Google Trends for å utforske hvilke relevante ord som har størst søkevolum. Eksempelet nedenfor viser at «tittel» har et langt høyere volum enn «overskrift». Derfor er det naturlig at jeg benytter dette ordet i hovedtittelen.

Skjermbilde 2016-02-17 kl. 18.06.01

2) Vær presis og skap forventninger

En god tittel bør alltid ta utgangspunktet i hovedpoenget i teksten. Vær derfor så presis som mulig. Velg de riktige ordene og gi leserne forventninger. Og for guds skyld, la innholdet i teksten oppfylle forventningene som skapes. «Du vil ikke tro…»-vinklingen er en klassiker. I eksempelet nedenfor etableres det klare forventninger om hva saken handler om, og uten å røpe hovedpoengene, lokker den leseren til å lese resten. Tabloidjournalister er mestre på dette punktet. Noen irriterer seg nok grønne over slike titler, men det funker!

Skjermbilde 2016-02-16 kl. 19.46.58

3) Bruk triggerord

En velkjent teknikk innenfor tabloidjournalistikken er bruken av såkalte triggerord. Dette kan eksempelvis være spørreord som hvem, hva, hvordan og hvorfor. Med utgangspunkt i denne artikkelen, så kunne jeg med hell ha omformulert overskriften til «hvordan skriver du bedre titler på nett?», eller «hvorfor er en god tittel viktig på nett?». Triggerord er også et viktig element for å skreddersy titlene etter folks søkevaner på nett.

Spørreord gir en unik effekt. I vår travle og hektiske hverdag leter vi etter tips og triks for å gjøre livet enklere. Triggerord skaper nettopp forventninger om raske løsninger. Ordet «slik» og «derfor» har også tilsvarende virkning. Her er noen eksempler: «Slik vinner du budrunden» og «Derfor er trening viktig for sexlysten». Det gir en tydelig indikasjon på hva innholdet dreier seg om, men røper likevel ikke hovedpoenget. Dette vekker nysgjerrighet og gir leseren – mest sannsynlig – lyst til å lese videre.

Skjermbilde 2016-02-17 kl. 18.20.58

4) Jeg skriver for deg

Dette punktet kunne fint vært integrert under bruken av triggerord, men jeg velger likevel å sette det som et selvstendig avsnitt. En av de mest virkningsfulle måtene å skape interesse hos leseren, er å kommunisere direkte. Bruk andreperson som du, deg og dine i titlene. Innenfor journalistikken snakker man ofte om nyhetskriteriene vesentlighet, identifikasjon, sensasjon, aktualitet og konflikt (VISAK). Ved å benytte seg av personlig pronomen, gir man leseren en identifikasjonseffekt. Løssalgsaviser som Dagbladet og VG har lenge benyttet seg av denne teknikken, men man ser at stadig flere nettmedier har adaptert dette trikset for å øke klikkratene.

Skjermbilde 2016-02-16 kl. 19.43.35

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s