Facebook leverer tre ganger høyere engasjementrate enn Twitter

Det viser resultatene i rapporten «The Content Marketing Paradox» av TrackMaven.

social-icons

Undersøkelsen ble gjennomført i 2015 og bygger på analyser av 75 milliarder interaksjoner fordelt på 50 millioner organiske og betalte poster fra 22 957 merkevarer på Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og Linkedin. TrackMaven konkluderer med at merkevarer opplever tre ganger høyere engasjementnivå på innhold som publiseres og deles på Facebook sammenlignet med Twitter.

Figur 1: Engasjementrater på sosiale medier i 2015 

TrackMaven-interactions-per-post-800x339

Av alle de sosiale mediene som inngår i analysen, er det Pinterest som har den største nedgangen når det kommer til engasjementrate på delt innhold – med et fall på 49 prosent gjennom hele 2015. På den annen side viser funnene i undersøkelsen at Linkedin leverer det mest stabile og konsistente engasjementnivået i løpet av året.

Figur 2: Engasjementrate på Instagram 

TrackMaven-instagram-interactions-800x447

Et annet svært interessant funn er at Instagram har den klart høyeste gjennomsnittlige engasjementraten for merkevareinnhold i sosiale medier. I grove trekk leverer Instagram åtte ganger høyere engasjement enn de andre kanalene, men som grafen indikerer, faller tallene drastisk i løpet av året. Dette skyldes trolig at merkevarenes sider vokser i størrelse og at annonsemulighetene på plattformen utvides. I rapporten poengteres det at “The average engagement ratio with Instagram videos and pictures dropped 31 percent and 36 percent, respectively, across 2015”.

Figur 3: Innholdsvolum per kanal i 2015

TrackMaven-social-post-volume-800x350

Figur 3 viser at innholdsvolumet for merkevarer øker spesielt i kanalene Pinterest, Twitter og Facebook, mens Linkedin og Instagram holder seg på et jevnt nivå. Ifølge Trackmaven er det Twitter som har hatt den største økningen – med en vekst på 60 prosent i løpet av 2015.

Kilde

TrackMaven (2015): «The Content Marketing Paradox»

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s