To snap, or not to snap: That is the question

Er ikke din merkevare tilstede på Snapchat? Da bør du vurdere det.

16910572286_b57822d5bc_o

Mye har skjedd siden lanseringen av mobilapplikasjonen Snapchat i 2011. I løpet av få år har kanalen utviklet seg fra å være en snever kommunikasjonsplattform, primært for den yngre garde, til å bli en viktig arena for både markedsførere, bedrifter, artister og kjendiser. Økningen i antall brukere har vært massiv.

På verdensbasis er det over 100 millioner daglig aktive brukere, og det deles i gjennomsnitt 9000 bilder og videoer per sekund (1). Ja, du hørte riktig; 9000 snaps per sekund! Ifølge Ipsos’ Q4-rapport (2015) er det om lag 1 877 000 norske brukere på Snapchat – noe som utgjør 46,5% av landets befolkning. Fordelingen mellom kvinner og menn er så å si lik, med en liten overvekt av damer. 90% i aldersgruppen 18-29 bruker tjenesten daglig (2). Tallene i seg selv understreker at Snapchat er en kanal som enhver markedsfører må ta på alvor. Selvsagt passer det ikke for alle målgrupper, men likevel bør man være åpen for å utforske nye måter å kommunisere med forbrukerne, samt hva slags nytteverdi dette gir. Men flere kvier seg for å gjøre tanke om til handling. Så hva må man egentlig være klar over før man kaster merkevaren ut i Snapchat-universet?

Uformell kommunikasjonstone

Facebook, Instagram og Twitter har utarbeidet gode annonseringsløsninger med svært solide segmenteringsmuligheter. Snapchat har ikke de samme mulighetene, og det kreves derfor mer av brukerne for å skape synlighet og engasjement. Du har hørt det før, og du hører det igjen: Content is king! På lik linje som Twitter har en begrensning på 140 tegn, og Instagram en restriksjon på maks 15 sekunders videolengde, har også Snapchat sine retningslinjer. Bilder og videoer kan ikke være lengre enn 10 sekunder. Men ved å sette sammen små snutter i enMystory, i tillegg til å slippe kreativiteten løs og benytte tegne-, skrive- og filtermulighetene, gir dette kanalen en unik og frisk uttrykksform.

For å lykkes bør innholdet og kommunikasjonstonen være tilpasset etter måten som brukerne anvender kanalen. På mange måter kan en si at det har utviklet seg en sjanger og et sett konvensjoner med grobunn fra da den yngre garde utforsket Snapchat ved lanseringen i 2011. Kommunikasjonen bør være uformell, impulsiv, kreativ, humoristisk og ha en god dose ungdommelig glød for å appellere til brukernes forventninger. Og er det noe forbrukere elsker, så er det nettopp dønn ærlige og autentiske merkevarer som tør å by på seg selv.

Gjensidige Norge er et godt eksempel på hvordan man kan utnytte kanalens potensial og drive gøyal og upolert historiefortelling som engasjerer. For mange merkevarer tror jeg det nettopp er dette som er utfordringen og hinderet for å være tilstede; å finne balansepunktet mellom det de selv vil kommunisere og det forbrukerne vil høre.

Man må tørre å slippe seg løs og være uhøytidelig. Tørre å feile, utforske og lære. Tørre å leke med kanalens interaksjonsmuligheter.

(1) http://expandedramblings.com/index.php/snapchat-statistics/

(2) http://ipsos-mmi.no/sites/default/files/SOME%204.%20kvartal%202015%20infographic%20-%20final.pdf

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s