Slik vil du merke Instagram nye oppdatering

Denne endringen vil påvirke din nyhetsfeed.

instagnuy

I et ferskt blogginnlegg avslører Instagram at de vil gjøre nye oppdateringer i plattformen for å forbedre brukeropplevelsen. Tidligere har nyhetsstrømmen hatt en kronologisk oppbygning – der det nyeste innholdet alltid kommer øverst. Ifølge Instagram går brukerne glipp av om lag 70 prosent av innholdet til personene de følger, og dette er trolig årsaken til at bildedelingstjenesten nå beveger seg i samme retning som Facebook og Twitter. Men hvordan vil du merke denne endringen?

Ved å innføre en algoritmestyrt nyhetsstrøm skal du som bruker til enhver tid få opp de bildene og videoene som er mest relevante for deg. Instagram skriver at «… to improve your experience, your feed will soon be ordered to show the moments we believe you will care about the most». På lik linje med Facebooks algoritme, så innebærer dette at innleggene ikke nødvendigvis prioriteres ut ifra kronologi, men derimot variabler som hva du har likt tidligere, din relasjon til personen du følger, og når innlegget ble publisert. Instagrams intensjon er å optimere slik at man får en bedre og mer engasjerende opplevelse av innholdet, og slik sett få folk til å bruke mer tid på plattformen.

If your favorite musician shares a video from last night’s concert, it will be waiting for you when you wake up, no matter how many accounts you follow or what time zone you live in. And when your best friend posts a photo of her new puppy, you won’t miss it.

Men oppdateringen har ikke bare skapt positive reaksjoner. Rett etter at nyheten ble sluppet, dukket hashtaggen #RIPInstagram opp, som er et kritisk stikk mot den algoritmestyrte feeden. Likevel lover Instagram i blogginnlegget at det vil bli en myk overgang:»We’re going to take time to get this right and listen to your feedback along the way. You’ll see this new experience in the coming months».

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s