Dette er verdt å vite om Facebooks nye algoritmejusteringer

Kvalitetsinnhold vinner. Klikkhoreri taper.

computer-1172409_1920

Denne uken kunne Facebook annonsere nye endringer i algoritmene. Den sosiale plattformen jobber hele tiden med å optimalisere nyhetsfeeden og levere mest mulig relevant innhold til brukerne. Som en del av forbedringsprosessen gjennomfører Facebook stadig vekk undersøkelser for å kartlegge erfaringer og meninger fra brukerne (Feed Quality Program). Moshe Blank (Software Engineer) og Jie Xu (Research Scientist) skriver i blogginnlegget at forskningen gir nye perspektiver på ting:

From these conversations we have learned that the actions people take on Facebook—liking, clicking, commenting or sharing a post—don’t always tell us the whole story of what is most meaningful to them.

I undersøkelsen kommer det frem at det er mange innlegg og poster som folk ikke liker eller kommenterer, men som de fortsatt ønsker å bli eksponert for. Dette kan for eksempel være seriøse nyhetsartikler eller triste oppdateringer fra venner. Med utgangspunkt i disse funnene har Facebook nå gjort nye justeringer for hvordan innhold rangeres i nyhetsstrømmen. Tidsbruk vil i tiden fremover få større betydning. Det vil si at innhold som folk bruker tid på – og ikke nødvendigvis bare liker, kommenterer, klikker på eller deler – vil bli oppfattet som mer verdifullt og dermed få større rekkevidde. Tolker Facebooks algoritme at du kommer til å bruke lang tid på en sak, er sannsynligheten stor for at du får den i nyhetsstrømmen.

En annen endring som du også vil merke, er at du ikke vil få like mange innlegg fra samme side i nyhetsstrømmen samtidig. I undersøkelsene som Facebook har gjennomført kommer det frem at folk liker å få innhold fra et bredt spekter av sider, og dette vil algoritmen ta i betraktning fremover.

Hva vil disse endringene si for publisister og merkevarer? Svaret er enkelt. Kvalitetsinnhold vinner. Klikkhoreri taper. Å ha en sexy og interessant tittel vil alltid være viktig, men om ikke innholdet i artikkelen lever opp til leserens forventninger, vil Facebook straffe dette. Bruker derimot leseren mye tid inne på artikkelen, vil dette verdsettes av systemet. Skal man henge med fremover, så må kvalitet stå i førersetet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: