Thumb-stopping: Kunsten å forføre brukerens tommel

Skiller du deg ut i mengden?

iphone-410311_1280

Ta en titt rundt deg neste gang du står på t-banen, trikken eller inneklemt i en fullstappet buss midt i rushtrafikken. Observer hvor mange som stirrer ned i mobilskjermen, snapper, skummer over mailen, leser nettavis, sjekker Instagram, eller tekster. Mobilen er med oss over alt, vi er tilkoblet stort sett over alt, og vi kommuniserer over alt. Med smarttelefonen kan vi lytte på musikk, se video, ta bilder, sosialisere, gjøre research og shoppe. Alt på en enhet.

I en fersk rapport fra comScore kommer det frem at 80% av tiden vi bruker på sosiale medier, er via mobilen. Ikke direkte uventet, men likevel et tydelig signal på mobilens dominans. Og den vil få en enda mer dominerende posisjon i årene som kommer. Men hva har dette å si for merkevarer som er tilstede i sosiale medier?

Hvert sekund teller! Gjennom mobilen konsumerer vi mer innhold raskere enn på noen annen device. Ifølge tall fra Facebook bruker folk i gjennomsnitt 1,7 sekunder på mobilt innhold i nyhetsstrømmen sammenlignet med 2,5 sekunder på desktop (Facebook data, Q3 2015). Tempoet er på et helt annen planet – noe som også gjør at det stilles høyere krav til det som publiseres.

I denne sammenhengen kommer vi inn på «thumb-stopping»-effekten. Innhold som fanger din oppmerksomhet, forfører din tommel og får deg til å stoppe opp i nyhetsstrømmen. «Thumb-stopping» er som å flørte. Det handler om å være interessant, spennende, leken, sjarmerende og overraskende, men også om å skape den nødvendige interessen og relasjonen før en annen konkurrent gjør det. Utfordringen er derimot å komprimere alt dette og «hooke» brukerens nysgjerrighet i løpet av 1-3 sekunder. Her snakker vi om speed-flørting på et høyt nivå.

«Thumb-stopping» kan skapes med forskjellige innholdsformater, men flere undersøkelser viser at levende bilder og video har den største effekten. Tall fra 2015 illustrerer at det er over 8 milliarder videovisninger på Facebook hver eneste dag, og dette kommer garantert til å øke fremover om man tolker Mark Zuckerbergs utspill fra 2014 riktig: “In five years most of Facebook will be video”. Ifølge en studie gjennomført av Social Bakers får en videopost i gjennomsnitt 135% bedre organisk rekkevidde i forhold til bilder. Videoinnhold er derfor viktigere enn noen gang. Men hva må man tenke på for å forføre brukerens tommel?

1.»Thumb-stopping»-dramaturgi: Innholdet må ha et tydelig anslag som skaper oppmerksomhet og interesse fra første sekund.

2. Hold oppmerksomheten gjennom videoen: Appeller til folks nysgjerrighet og følelser. Bygg opp en spenning som gjør at seeren ønsker å vite utfallet mot slutten av videoen.

3. Oppmerksomhet uten lyd: En undersøkelse gjennomført av Facebook IQ i tidsrommet Q4 2014 og Q4 2015 så på hvordan brukere oppfattet ulikt videoinnhold. Et av de viktigste funnene i studien peker på at videoen må ha evnen til å skape oppmerksomhet og være engasjerende uten lyd.

4. Real time content: Ifølge ferske tall så bruker vi tre ganger lengre tid på live-videoer i forhold til vanlige videoer. I tillegg vil Facebooks algoritme premiere live-innhold med høyere organisk synlighet. Som Facebooks Product Manager Vibhi Kant skriver i et blogginnlegg: «(…) Facebook Live videos are more likely to appear higher in News Feed when those videos are actually live, compared to after they are no longer live”.

Hva mener du er nøkkelen for å skape «thumb-stopping»-effekten?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s