3 enkle tips til bedre segmentering på Facebook

Grepene som gjør at du treffer bedre med annonsene dine.

eye-1553789_1920

Med over 1,13 milliarder daglige aktive brukere er Facebook blitt en av de mest effektive kanalene for markedsføring, og en ser at stadig flere kommersielle aktører legger mer og mer av markedsbudsjettene over på plattformen. Men det er lett å skyte i blinde. For å få maksimalt utbytte av hver investerte annonsekrone er du nødt til å ha en konkret plan og formening om hvilke mennesker du ønsker å treffe. Det finnes ingen fasit hogd i stein, men her er tre enkle strategier som annonsører innenfor ulike kategorier burde benytte.

1.    Publikum basert på interesse- og demografidata

Sett fra et kommersielt perspektiv er data Facebooks kraftigste våpen. De vet ekstremt mye om sine brukere. For mye, mener kanskje noen. Alder, kjønn, atferd, hvor de bor, hva slags språk de prater, hvilke interesser de har, hvor mange barn de har, hvor de jobber, sivilstatus, og hva de engasjerer seg i. Mulighetene er mange. Lag målgrupper basert på interesse- og demografidata som du tror passer til din bedrift. Har du eksempelvis en klesbutikk for damer i Oslo, så vil det være bortkastet å målrette mot menn i Nord-Norge, men åpenbart mer effektivt å segmentere geografisk mot kvinner i hovedstadsområdet med interesse for eksempelvis mote, shopping og klær. Hvorfor skyte med hagle når du har en rifle med kikkertsikte tilgjengelig? Budskapet bør oppfattes som relevant for mottakeren. Test ut ulike variasjoner og optimalisér underveis.

2.    Egendefinerte publikum

Egendefinerte publikum er kanskje den mest effektive segmenteringsstrategien. Dette er mennesker som på et eller annet tidspunkt har vist interesse for bedriften din, og man anser derfor disse personene som svært verdifulle. Her kan man også definere ulike alternativer:

CRM-lister: Dersom du har en CRM-base med epostadresser eller telefonnumre til kundene dine, kan du laste opp dette i systemet og kjøre egne budskap eller tilbud mot denne målgruppen. CRM-målgruppen er også viktig å ha hvis du ønsker å ekskludere kunder i en kampanje hvor målet er å få nye.

Retargeting: For å benytte seg av retargeting må du først implementere en Facebook-piksel på nettsiden. Du har da mulighet til å målrette annonsene mot personer som har besøkt nettsiden de siste ukene, men du kan også lage egne målgrupper av personer som har besøkt spesifikke undersider. Retargeting har ofte vist seg å levere svært gode resultater om man annonserer for en nettbutikk – fordi man kan målrette seg mot de som allerede har gjort et kjøp, eller bare lagt varen i handlekurven, men ikke gjennomført en transaksjon. På den måten kan du skreddersy egne budskap basert på handlingene til målgruppen.

Engasjement: Bygg en egen målgruppe basert på personer som har sett 25-, 50-, 75- eller 95 % av en bestemt video, åpnet et kanvas eller fullført et skjema i kundeemneannonsene.

Følgere: Du kan også lage en egendefinert målgruppe basert på personer som følger bedriftens Facebook-side.

3.    Speilpublikum

Den siste målgruppestrategien handler om å finne mennesker som ligner på dine eksisterende kunder eller følgere i atferd – eksempelvis sted, alder, kjønn og interesser. Hvordan gjør du dette? Det eneste du trenger er et egendefinert publikum (CRM-liste, FB-følgere, nettstedtrafikk, engasjement), og Facebook vil da bygge en målgruppe bestående av personer som har fellestrekk med disse.

Optimalisering og læring underveis

Som med de fleste andre markedsaktiviteter, så er Facebook-annonsering en kontinuerlig prosess som handler om å prøve og feile, optimalisere underveis, samt bygge innsikt om hva som fungerer og ikke fungerer – både med tanke på målgrupper og kreative budskap. Ved å benytte seg av de tre alternativene som er beskrevet i denne artikkelen, har du et godt utgangspunkt. Men selv med en solid målgruppestrategi i bunn, så kommer ikke resultatene av seg selv. Ta lærdom av hva som fungerer for din bedrift, og gjør de nødvendige endringene som skal til for å heve resultatene enda et hakk.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s