Annonsekreativitet i mobilalderens tid

Den er tilgjengelig over alt, brukes stort sett hele døgnet og utfordrer etablerte konvensjoner. Aldri før har det vært viktigere med mobiltilpasset innhold.

photography-801891_1920

Mobilen er blitt en helt sentral del av vår hverdag, og ifølge Medienorge har over 81% smarttelefon i Norge (1). Med mobilen kan vi kommunisere, høre på musikk og planlegge. Vi kan google når vi lurer på noe, fange øyeblikk med kameraet, gjøre finpussen i redigeringsapper og dele i sosiale medier. Vi kan spille spill mot folk i hele verden, betale regninger fra en strand i Brasil og streame filmer og serier fra hytta. Mobilen er den første skjermen vi ser om morgenen, den siste vi sjekker om kvelden, og den er stort sett alltid i umiddelbar nærhet. Det gjør den til en yndet skjerm for annonsører og kommersielle aktører.

Mobil annonsevekst

Tall fra fjerde kvartal 2016 viser at mobilplasseringer står for over 84% av Facebooks annonseinntekter (2). Enhetens raske veksten som annonseringsmedium utfordrer flere av de tradisjonelle konvensjonene om hvordan oppmerksomhet skal fanges og historier fortelles, fordi innholdskonsumet på mange måter skiller seg fra andre flater. Undersøkelser viser at leserne må trollbindes i løpet av 1,7 sekunder på mobil og 2,5 sekunder på desktop for at de ikke skal scrolle videre i nyhetsfeeden på Facebook (3). Dette poengterer at vi prosesserer innhold langt raskere på mobil – noe som utfordrer kreative miljøer til å lage annerledes annonser som har evnen til å forføre tommelen til målgruppen. Spørsmålet er hvordan.

Visual first og levende bilder

Ingen svar er hugget i stein, men tatt i betraktning at innholdskonsumet på mobil har et høyere tempo enn andre flater, er det mye interessant forskning som kan sett en retning. Studier av hjernen konkluderer med at vi konsumerer bilder og andre visuelle elementer 60 000 ganger raskere enn tekst (4). I løpet av de siste tiårene har det skjedd et skifte i hva slags type innhold mennesker deler med hverandre. Ifølge comScores mobilrapport fra 2016, har 3 av de 4 mest populære appene i det amerikanske markedet et rent visuelt fokus (5). Med sosiale medier og mobilkameraer lett tilgjengelig har det aldri før vært enklere å dele og kommunisere med bilder, videoer og emojis. Når man i tillegg tar i betraktning at videoer på Facebook spilles av automatisk uten lyd – med mindre man aktiverer den – understreker dette viktigheten av at det visuelle kan formidle annonsørenes budskap alene. Andre funn viser også at vi bruker fem ganger så lang tid på video sammenlignet med statiske bilder i den mobile nyhetsfeeden på Facebook og Instagram (6).

Mobiltilpasset innhold

I bunn og grunn, uavhengig av medium, handler god annonsering om å vise riktig innhold, til riktig person, på riktig tidspunkt, i riktig kontekst. Men mobilens forrykende tempo stiller nye krav til annonsører. Her er noen oppsummerende punkter om hva som kan være greit å tenke på:

  • Tenk visuelt: Fang brukernes oppmerksomhet raskere med levende bilder, videoer og animasjoner.
  • Eksperimenter: Test ut bevegelig formater – som 360-video, Canvas og Live – for å finne ut hvilke som fungerer best i forhold til merkevarens og kampanjens mål.
  • Bruk video: Undersøkelser viser at det er lettere å holde brukernes oppmerksomhet hvis de ser en video på smarttelefonen.
  • Kreativitet: Lag annerledes annonser som tar i bruk formatenes potensial og som skiller seg ut i nyhetsfeeden. 
  • Mobiltilpasset: Bruk høydeformater for å utnytte mobilskjermens vertikale størrelse.
  • Anslag og dramaturgi: Hold intensiteten oppe fra start til slutt i historiefortellingen for å underholde seeren hele veien.
  • Teksting: Dersom lyd og dialog er et viktig element, sørg for at videoen er tekstet.
  • Få frem budskap tidlig: Få frem avsenderidentitet og budskap i løpet av de første sekundene av videoen.
  • Måle og forbedre: Ta lærdom av tidligere kampanjer og bruk innsikten til å forbedre distribusjon, målretting, formater og annonsenes kreative uttrykk.

 

Kilder

(1)  http://www.medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/379

(2)  https://techcrunch.com/2017/02/01/facebook-q4-2016-earnings/

(3)  https://insights.fb.com/2016/04/20/capturing-attention-feed-video-creative/

(4)  https://www.eyeqinsights.com/power-visual-content-images-vs-text/

(5)  “The 2016 US Mobile App Report” by comScore, Sep 13, 2016.

(6)  Video in Mobile Feed” by Kantar Media (from Facebook IQ-commissioned research lab of 114 people ages 18-30 in AE and UK who watch short-form 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s