Slik fungerer Facebooks nyhetsfeed

Hva bestemmer hvilket innhold du ser i nyhetsfeeden på Facebook? Og hvordan kan du øke innleggenes synlighet?

pexels-photo-325053

Å holde seg oppdatert er en vesentlig del av å jobbe med digitale og sosiale medier – ganske enkelt fordi det skjer endringer hver eneste dag. Hver eneste time. Hvert eneste minutt. Noen små, andre større. En av de store gåtene, som for mange kan være en kilde til frustrasjon og forvirring, er hvordan Facebooks nyhetsfeed fungerer. Hva er det egentlig som bestemmer hva du ser av innhold? Hvorfor er det noen av vennene dine og sidene du følger som får mer synlighet enn andre? For å få en bedre forståelse rundt disse spørsmålene, må man vite mer om algoritmen som ligger bak i kulissene og tar millioner av avgjørelser i løpet av millisekunder.

Hva er en algoritme?

En algoritme kan defineres som et sett med regler som er med på å løse en bestemt oppgave. I matematikk og databehandling er det en nøyaktig beskrivelse av fremgangsmåten i denne løsningsprosessen. Facebook jobber hele tiden med å forbedre brukeropplevelsen – og i en bloggpost fra august 2013 poengterer de følgende: “The goal of News Feed is to deliver the right content to the right people at the right time so they don’t miss the stories that are important to them”. En god brukeropplevelse gjør at du trolig bruker plattformen oftere, kanskje flere ganger i timen, og det er derfor vesentlig å få servert det riktige innholdet, fra de riktige menneskene eller sidene, til det riktige tidspunktet. Det er i denne sammenhengen Facebook benytter en rangeringsalgoritme for å automatisere prosessen.

Se for deg at du er redaktør av et magasin som bare skal distribueres til deg selv. Du har 150 artikler tilgjengelig – noen interessante, andre totalt uvesentlige – men magasinet har bare plass til 30 saker. Du må prioritere og velge bort 120 innlegg som det ikke er plass til. Facebooks algoritme fungerer på samme måte, men alt skjer automatisk og datadrevet. Algoritmen tar i betraktning alle de signalene du sender fra deg når du bruker plattformen. Det kan for eksempel være hvilke venner du prater mest med, hvilke poster og innlegg du bruker tid på, liker, kommenterer og deler. Algoritmens oppgave er da å vekte og rangere det innholdet som sannsynligvis er mest relevant for deg.

Brukermassen på Facebook øker stadig, og som en naturlig følge deles det mer innhold fra både privatpersoner og kommersielle aktører. En konsekvens av dette, i kombinasjon med økt annonsering, er at konkurransen om synlighet stiger – og det er derfor man ser at den organiske spredningen synker, og at merkevarer bare når noe få prosent av dem som følger Facebook-siden.

Faktorene som bestemmer hva du ser

Facebooks rangeringsalgoritme gir hvert innlegg som publiseres en relevansscore – avhengig av hvem som ser den. I beregningen tar algoritmen i betraktning tusenvis av signaler, men det er spesielt fire hovedfaktorer fremheves som vesentlige:

Hvem postet innlegget?

Hvis du tidligere har hatt interaksjoner med avsenderen av posten, tolker Facebook dette som et signal på at innlegget mest sannsynlig vil være relevant for deg, fordi personen trolig står deg nær. Vi snakker her om interaksjoner som likerklikk, kommentarer, delinger, tagginger, samtaler eller at du har besøkt siden eller profilen til avsenderen ofte. Eksempelvis vil jeg heller se innlegg fra et nært familiemedlem (som jeg kommuniserer ofte med) fremfor en perifer studievenn som jeg ikke har pratet med på 6 år.

Hvilke andre mennesker engasjerer seg i posten?

Om den aktuelle posten i tillegg får mye engasjement fra andre brukere (likerklikk, kommentarer, delinger, klikk), vil dette være et positivt signal som øker synligheten ytterligere.

Hva slags type post er det?

Mennesker er forskjellige og vi engasjerer oss i ulike ting. Hvis Facebook ser at du tidligere har engasjert deg og interagert mye med et spesielt format (linker, bilder, video, eventer, statuser, canvas, karuseller), vil du mest sannsynlig få mer innhold av denne sorten. 

Når ble innlegget postet?

Jo ferskere en post er, jo større sjanse er det at den dukker opp i nyhetsfeeden din. Det er viktig å presisere at algoritmen tar utgangspunkt i sist du var pålogget, så om du sjekker mobilen din hvert femte minutt, vil du mest sannsynlig få opp de nyeste postene, men om du har vært på ferie og ikke sjekket Facebook på en uke, vil algoritmen prioritere de viktigste postene i det aktuelle tidsrommet du var borte.

Samlet har disse fire faktorene en sterk påvirkning på hvor høy relevansescore en post får, men som nevnt er det tusenvis av andre signaler som spiller inn. Om algoritmen ser at flere personer poster det samme innlegget, vil dette være med å vekte innlegget høyere opp i nyhetsfeeden.

Tilfør verdi

Å ha en forståelse av hvordan algoritmen fungerer er en stor fordel når man jobber med Facebook, men det er ingen hvilepute, fordi endringer og oppdateringer skjer hver eneste dag. Men skal man trekke en slutning ut ifra hovedfaktorene som er med på å bestemme innleggs synlighet og rekkevidde, så handler det i bunn og grunn om å sette målgruppen i sentrum og skape innhold som engasjerer. Spill på emosjonelle og humoristiske strenger som treffer noe i hjertetrota. Bruk innsiktsverktøyet som er tilgjengelig i plattformen og se hva som fungerer. Hvilke type poster og formater genererer engasjement og høy rekkevidde? Kan man finne noen fellestrekk? Men viktigst av alt, spør deg selv før du poster; tilfører dette innlegget noe verdi for målgruppen?

 

 

 

 

 

Kilder

https://techcrunch.com/2016/09/06/ultimate-guide-to-the-news-feed/

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s